In de loop van volgend jaar zal de rotonde aan Stayen helemaal vernieuwd worden tot een Turborotonde met extra capaciteit. Op dinsdag 19 oktober organiseert AWV een digitale infosessie over de plannen.

Wil je graag deelnemen aan deze infosessie? Schrijf je dan hier in.

Turborotonde
AWV wil de rotonde ombouwen tot een zogenaamde turborotonde. Dat is een rotonde waarbij de bestuurder moet voorsorteren en dus vooraf moet kiezen welke richting hij wil volgen. Eenmaal op de rotonde, kan je niet meer van rijstrook veranderen. Tussen de rijstroken op de rotonde zit een verhoogde, niet-overrijdbare borduur.

Specifiek voor het verkeer van Tienen richting Brustem en Hasselt voorziet AWV een extra afslagstrook of bypass, die begint ter hoogte van de inrit van de Aldi. Zo hoeft dat verkeer niet langer de rotonde te nemen. Parallel met de bypass komt een ventweg zodat de woningen aan die kant bereikbaar blijven. De bestaande afslagstrook van de N3 Haspengouwlaan, voor verkeer van de Fruitveiling richting het centrum, blijft behouden.

De turborotonde met bypass moet de doorstroming verbeteren en het risico op filevorming verkleinen. Het zorgt ook voor meer duidelijkheid omdat weggebruikers op voorhand weten wie welke richting uitgaat.

Dubbelrichtingsfietspaden met veilige oversteekplaatsen
Het nieuwe ontwerp schenkt ook voldoende aandacht aan de fietser. De ruime dubbelrichtingsfietspaden rondom de rotonde blijven behouden, maar worden wel bijgestuurd. Zo verdwijnt het fietspad op de tak van de Haspengouwlaan. Op die as zit immers het meeste verkeer. Ook op de Tiensesteenweg verdwijnt het fietspad stadinwaarts, tot aan de Decathlon. Aan de overkant van de rijweg komt daar een uniek dubbelrichtingsfietspad.

Op drie van de vier armen komen beveiligde fietsoversteken: op de Zoutleeuwsesteenweg, op de Tiensesteenweg aan de Decathlon en op de N3 Tiensesteenweg ter hoogte van de Aldi. De oversteken op de Tiensesteenweg liggen verder van de rotonde, wat het oversteken voor fietsers aangenamer moet maken.

De verbeterde fietsinfrastructuur van de rotonde Stayen is onderdeel van een groter plan van AWV en de Stad Sint-Truiden om Truienaren op de fiets te krijgen. In 2020 werd al het op- en afrittencomplex van de N3 x N80 fietsvriendelijker gemaakt, vanaf dit najaar volgt op termijn volgt ook de fietssnelweg tussen de rotondes van Stayen en het industriepark Brustem (zie ook kadertekst onderaan de pagina).